موضوع محوری سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰

راهنمای کلان جهت استفاده در آموزش‌های مرتبط با موضوع محوری سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

 

آب و تغییر اقلیم؛ از ترسالی تا خشکسالی

آب و تغییر اقلیم؛ از ترسالی تا خشکسالی

موضوعات آبی در جهان امروز به ویژه در مناطقی نظیر کشور ما، دارای ابعاد متعدد و پیچیده‌ای بوده و از این رو در ارائه آموزش‌­های آبی از جمله در طرح سواد آبی، نیاز است تا گستره وسیعی از موضوعات و مسائل مختلف مورد بحث قرار گیرد. به منظور ایجاد پویایی و نیز وجود یک کانون مرکزی برای آموزش‌­ها، در هر سال تحصیلی، یک موضوع از میان دامنه گسترده مولفه ­های آبی به عنوان موضوع محوری سال انتخاب گردیده و ابعاد مختلف آن تشریح گردد تا به صورت یکپارچه و هماهنگ در سراسر کشور دانش آموزان مخاطب طرح سواد آبی با آن، آشنا شوند.

از سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ به پیشنهاد ارزشمند جناب دکتر امانی تهرانی، هر سال یک موضوع از میان موضوعات گسترده عرصه آموزش­‌های آبی، به عنوان تم یا موضوع محوری طرح سواد آبی در آن سال انتخاب می شود تا در کنار آموزش سایر مباحث آبی، به یک موضوع به طور خاص پرداخته شده و ابعاد مختلف آن به طور متمرکز به دانش آموزان آموزش داده شود. براین اساس بود که متناسب با سیلاب‌های ابتدای سال ۱۳۹۸، موضوع محوری آموزش‌های آبی در سال تحصیلی  ۹۹-۱۳۹۸؛ “تمرین برنامه اقدام صحیح در مواجهه با سیلاب” انتخاب شد. در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، متناسب با شرایط ناشی از شیوع ویروس Covid-19 در کشور و افزایش فشار بر منابع آبی به دنبال توصیه‌های بهداشتی، تلاش شد تا با پرداختن به موضوع “ارزش آب با تاکید بر ارزش اقتصادی”، ابعاد مختلف ارزش آب و لزوم حفظ و حراست از این منبع ارزشمند، برای دانش آموزان ترسیم گردد.

اما در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰؛ با توجه به خشکسالی‌های گسترده در نقاط مختلف کشور در ماه­‌های اخیر، پس از دو سال با بارش بیشتر از نرمال و وقوع سیلاب در برخی از استان­ ها، لزوم توجه به مسئله تغییر اقلیم و ابعاد مختلف تاثیر آن بر منابع آبی، دو چندان گردیده و از این رو، این موضوع، در کانون آموزش­ های آبی طرح سواد آبی قرار گرفته است.

بر این مبنا در سال تحصیلی حاضر نیز همچون سال‌های تحصیلی گذشته، موضوع محوری سال دارای یک چارچوب و راهنما بوده که یاریگر شما عزیزان در زمینه آشنایی با ابعاد پدیده تغییر اقلیم خواهد بود. لازم به ذکر است با توجه به اینکه متن این راهنما، با لحاظ شرایط عموم و متوسط مدارس در کل کشور تنظیم گردیده و مبنا بر آن بوده که تقریبا همه مدارس مخاطب طرح سواد آبی، بتوانند آن را پیاده سازی نمایند؛ از این رو تلاش گردیده تا ضمن جلوگیری از طولانی شدن متن و نیز بیش از حد تخصصی شدن آن، پایه ­ای ترین موارد این موضوع، مورد پوشش قرار گیرد.
در ادامه متن چارچوب به همراه متون و ویدئوهای علمی کمک آموزشی مرتبط در دسترس شما عزیزان قرار گرفته است.