چرا نجات آب؟

چرا نجات آب؟

اگرچه عبارت “بحران آب” در چند سال قبل، عبارتی بود که بسیاری آن را می‌شنیدیم و حتی به کار می‌بردیم، اما به‌تدریج، “نجات آب” کاربرد وسیع‌تری پیدا کرد. قبل از آن‌که بخواهیم از دلایل این جایگزینی صحبت کنیم، ابتدا مروری داشته باشیم که اصلا مشکل چیست و آیا اصولا نیاز است که برای عمومی کردن و یا اجتماعی کردن موضوع آب، اقدامی نمود؟

آب را مایه و سرمایه زندگی و سرزندگی دانسته‌اند‌ تا آن جا که بخشی بزرگی از تلاش‌ها برای جستجوی حیات فرازمینی، به یافتن سرنخ‌هایی از وجود آب در سیارات دوردست، متمرکزشده است. بر روی زمین نیز تقریبا تمامی فعالیت‌های ما به آن وابسته است‌. به دلیل این وابستگی، که جایگزینی هم ندارد و همچنین محدودیت منابع آب قابل‌استفاده، ضرورت دارد تا تعادل میان آب در دسترس و مصارف آب برقرار باشد.
این تعادل در طول پنجاه، شصت سال اخیر، خصوصا بیست سال گذشته، به طرز شدید و باورنکردنی به‌هم‌خورده است. این امر از یک سو به دلیل رشد جمعیت، تغییر الگوی زندگی و افزایش جدی در نیاز به آب و از سوی دیگر توسعه روزافزون فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی، رخ‌داده و تغییرات اقلیمی نیز بر دامنه این چالش‌ها و مشکلات افزوده است.
در حال حاضر تقریباً یک‌پنجم جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که به‌صورت فیزیکی کم آب هستند و معضلات و چالش‌های آب، به نحو روزافزونی در بسیاری از نقاط جهان در حال گسترش هستند و عملا به یکی از اساسی‌ترین موانع زندگی بشر و توسعه جوامع، تبدیل شده است.
در کشور ما نیز این بر هم خوردن تعادل و عدم توجه به ظرفیت منابع آب در نقاط مختلف شکل گرفته و گسترش پیدا کرده است. در نقشه زیر وضعیت دشت‌های ممنوعه در سرتاسر کشور را ملاحظه می‌کنید. تصویری که حاکی از روبه‌زوال بودن منابع در اغلب استان‌های کشور دارد.

 

 

نادیده گرفتن توجه به محدودیت‌های در توسعه و افزایش مصارف و حفاظت از منابع آب، تبعات بسیار گسترده‌ای از قبیل سقوط سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی، شور و کم کیفیت شدن آب در چاه‌ها، فرونشست زمین، افزایش هزینه‌های تولید، گسترش مهاجرت‌ها و درنهایت نابودی بخش‌هایی از سرزمین، به دنبال خواهد داشت. در این خصوص در بخش محتواهای کمک آموزشی، اطلاعات بیشتری آمده است.

در چنین شرایطی، برای تغییر سمت‌وسوی بی‌توجهی به آب و تخریب منابع آبی، نیاز به گسترش مشارکت و شکل‌گیری یک عزم و همت در همه، از مدیران و تصمیم گیران تا بهره‌برداران و آینده‌سازان در حوزه آب داریم و چه‌بهتر که به‌جای تاکید بر “بحران آب” از “نجات آب” بگوییم. عبارتی که نه تنها حکایت از وجود مشکلاتی اساسی دارد بلکه نوعی امیدبخشی را نیز برای حرکت به‌سوی اصلاح و تغییر نوید می‌دهد.
در بخش‌های مختلف وب‌سایت حاضر تلاش شده تا دریچه‌ای که “داناب” برای نجات آب گشوده، تصویر شود. با ما همراه باشید….