قطار سواد آبی، در حرکت چندساله خود، از آغاز طرح داناب در پایان دهه هشتاد شمسی تا افزوده شدن کتاب انسان و محیطزیست بهعنوان میوه طرح داناب در میانه دهه ۹۰، همراه با فراز و فرودهای گاه نهچندان کم، همچنان مبتکرانه و پیشگامانه به مسیر خود برای ساختن و داشتن نسلی آگاه، حساس و مسئولیتپذیر در حوزه منابع آب، ادامه میدهد. با پشت سر گذاشتن تمرکز بر موضوعات کلیدی زیر، محورهایی متنوعی در حوزه آب، در این سالها، مورد مرور و آموزش قرارگرفته و صدالبته، راهی طولانی در جهت تثبیت و توسعه آنها باقی است.
موضوعات محوری طرح سواد آبی
– مواجهه صحیح با سیلاب (۹۹-۱۳۹۸)
– ارزش آب (۰۰-۱۳۹۹)
– آب و تغییر اقلیم؛ از ترسالی تا خشکسالی (۰۱-۱۴۰۰)
در امتداد، محورهای بالا، موضوع محوری مورد تمرکز در سال تحصیلی پیش رو (۰۲-۱۴۰۱)، همراستا با پیام روز جهانی آب امسال، “آبهای زیرزمینی، نادیدنی را دیدنی کنیم”؛ انتخاب گردیده است و تلاش خواهد شد تا در همکاری بخش آب و آموزش و پرورش، توجه ملموس و عینی در میان نسل جدید، به آبخوانها، ایجادشده و توسعه بیابد. منابعی که سهم اصلی در تأمین آب اغلب نقاط کشور را بر عهده دارند اما بهشدت تحتفشار برداشتهای بیامان قرارگرفتهاند.
باهدف ایجاد آمادگی هر چه بیشتر برای تدریس مؤثر مباحث در طرح سواد آبی، امسال، استفاده از ظرفیت تابستان ۱۴۰۱، به طور ویژه، در برنامه قرارگرفته و در این رابطه، جشنواره ((آب و آگاهی)) با مختصاتی که در ادامه متن حاضر میآید؛ تعریف گردیده است. این جشنواره، مقدمه و سرآغازی است تا دبیران گرانقدر، هر چه بیشتر برای تدریس مباحث سواد آبی و موضوع محوری سال تحصیلی پیش رو، آماده باشند. همچون گذشته، پشتیبانیهای بخش آب کشور، در این مسیر، یاریگر طرح خواهد بود.
برای اطلاعات بیشتر در رابطه با جشنواره فایل زیر را مطالعه بفرمایید