انسان و محیط زیست

دغدغه بسیاری از افرادی که در حوزه آموزش کار می کنند آنست که تا چه حدی نظام آموزش رسمی و به طور مشخص کتاب های درسی، در کنار مسائل تئوریکی که برای ایجاد تخصص در نسل آینده، ضروری است؛ به موضوعات کاربردی و خصوصا مورد نیاز برای زندگی روزمره می پردازد. این امر در حوزه محیط زیست و آب نیز صادق است. اگر محیط زیست امروز تا حد زیادی و در ابعاد متنوعی، دچار مشکل هست و اگر کلید حل آنها، انسان هایی هستند که زندگی سازگاری با محیط زیست و منابع آبی دارند، چقدر این بحث، برای دانش آموزان، به صورت مناسب، تدریس شده است؟!

خوشبختانه اگر تا چند سال قبل، وجود صفحاتی در کتاب های درسی برای تببین مسئله محیط زیست، منابع آبی و توسعه پایدار، آرزو و مطالبه متخصصان و فعالان این حوزه بود، در سال ۱۳۹۶ کتابی متولد شد که تماما به این امر می پرداخت: کتاب انسان و محیط زیست در پایه یازدهم برای کلیه رشته های تحصیلی.

در این کتاب، که به نحوی میوه طرح داناب محسوب می شود، ۷ موضوع کلیدی محیط زیست، مورد بحث قرار گرفته است:

آب، خاک، هوا، انرژی، پسماند، تنوع زیستی و گردشگری محیط زیست

فصل اول این کتاب با عنوان “آب، سرچشمه زندگی”، به خوبی، تصویری کلی از مباحث حوزه آب در جهان و ایران را ارائه داده و به توضیح چالش‌ها و راهکارهای حوزه مختلف پرداخته است. ضمن آنکه فعالیت های متعدد، زمینه را برای مشارکت مخاطب، در فهم هر چه کاربردی تر موضوع فراهم آورده است.

در حالی که اقداماتی مثل طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) در طول یک دهه اخیر برای آموزش و ظرفیت سازی مسائل آب در مدارس کشور تعریف و اجرایی شده بود؛ کتاب ” انسان و محیط‌زیست” برای اولین بار به‌صورت رسمی و چندجانبه، مسائل آب و محیط‌زیست را در داخل کتاب‌های درسی، گنجاند.

 

وب‌سایت انسان و محیط‌زیست

مطالعه فصل آب، سرچشمه زندگی

معرفی کتاب انسان و محیط زیست و تشریح مسیر طی شده برای سواد آبی (دکتر امانی طهرانی)